Functioneren van de raad

Hier kan de raad rustig zaken doorspreken.
Plaats reactie
rwijgers
Berichten: 13
Lid geworden op: 25-10-2011 08:51

Functioneren van de raad

Bericht door rwijgers » 28-10-2011 10:17

Mijne beste dames en heren van de raad.

Ik wil graag het functioneren van de raad ter discussie leggen. Het functioneren van de afgelopen weken van de raad is niet zoals ik dat van tevoren in gedachte had. Ik heb het hier ook al kort met vrouwe Jenna gehad.

Momenteel is het zo dat personen met allerlei functies in de raad zitten. En als er dan een onderwerp besproken moet worden, dan heeft en krijgt iedereen hierver een zegje. Dit is niet wat ik voor aanvang in gedachten had wat de functie van raadgever in zou houden.

Mijn gedachten waren dat de koning, en in de toekomst zijn koningin, een persoonlijk adviseur zou aanstellen en dat die alle zaken voor het koninkrijk zouden regelen. En wanneer zij iets moeten regelen omtrent zaken waarbij de goden betrokken zijn, dat ik dan mijn advies zou geven en mee zou nadenken en dan op verzoek van de koning uitvoeren.

Zo gelijk iedereen met een andere functie.

Dus de koning, koningin en adviseur van de koning regelen en vooral delegeren alles. Ik had niet het idee dat de raad, in overleg met de koning, alle beslissingen zou nemen. Of de afgelopen weken, in overleg de afgezant van de koning, Jenna.

Ik begrijp dat het voor ons allemaal nog nieuw is en even wennen. En dat we allemaal onze plek zoeken. Daarom breng ik dit ter discussie, zodat we er allemaal hetzelfde in (gaan) staan en dat het koninkrijk hierdoor beter functioneert en daardoor floreert.


Daarnaast heb ik nog een vraag omtrent twee van de personen die momenteel in deze raad zitting hebben. Ik heb niets tegen deze twee personen, ze hebben allebei een goede inborst en ik tel ze beide tot mijn persoonliijke vrienden. Het gaat me meer om hun functie.

Kan iemand mij uitleggen waarom in de raad van Hawkspire de zetels voor persoonlijk geneesheer van de koning en heraut aanwezig zijn? Mijn beleving van deze twee functies is dat deze meer buiten de raad om functioneren dan echt zitting in de raad hebben.

De geneesheer is verantwoordelijk voor het lichamelijk welzijn van de koning. In mijn beleving heeft dat weining te maken met advies geven voor het welzijn van het koninkrijk

En de heraut is de persoon die de uiteindelijke beslissingen van de koning uitdraagt aan het volk.
Broeder Isaak van Ariona, Hierofant van Hawkspire

Rode Tiwaz
Berichten: 43
Lid geworden op: 25-10-2011 12:47

Bericht door Rode Tiwaz » 28-10-2011 15:00

Ik weet niet hoe de anderen hier over denken, maar ik denk dat onze velden overlappen. Helaas is het maar al te duidelijk bijvoorbeeld dat zaken met betrekking tot de goden en magie direct invloed hebben op de veiligheid van Hawkspire. En tegelijkertijd kunnen acties die ik als Schout wil uitvoeren weer grote gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de Genezers. dit gaat weer mooi over in een ander punt dat u maakte met betrekking tot de Genezer in de raad. Een belangrijk punt is denk ik dat de functie gaat om de Hoofd genezer, alhoewel hij ook de persoonlijke genezer is voor de koning is de functie in de raad mijns inziens als aanspreekpunt en woordvoerder voor alle genezers.

Hiervoor is het denk ik belangrijk dat we allemaal samen overleggen en onze mening kunnen geven. Als u vind dat het uw plaats niet is om over een onderwerp te spreken dan hoeft dat toch ook niet. Ik houd mij ook liever buiten zaken die mij niet aan gaan/waar ik niets op heb toe te voegen.

Hiernaast komt nog eens dat we vanwege de ziekte van Heer Davion de laatste tijd een meer beslissende rol hebben gehad dan origineel de bedoeling was volgens mij, het is tenslotte niet altijd mogelijk om ergens mee te wachten. Zeker in deze periode is het belangrijk dat we onze meningen en acties aan elkaar voor leggen / toetsen omdat wij tenslotte een door heer Davion vertrouwde groep zijn met het beste van Hawkspire voor onze ogen

ik hoop dat ik mijn gedachten goed onder woorden heb kunnen brengen, dit blijft toch een beetje wennen voor me.

Lanzaned
Berichten: 63
Lid geworden op: 24-10-2011 20:59

Bericht door Lanzaned » 28-10-2011 15:15

Voor het overgrote deel ben ik het met Broeder Isaak eens. Ik wil echter aanvoeren dat Zijne Majesteit en zijn toekomstige eega de functie van hoofd van de raad bezetten. In mijn beleving dienen zij beiden zo veel mogelijk aanwezig te zijn bij raadsvergaderingen.

Wat betreft mijn eigen positie, ik ben nooit aangesteld als persoonlijk geneesheer van Zijne Majesteit, maar als adviseur op gebied van gezondheidszaken voor Hawkspire en de omliggende landen.

Zo ver ik weet heeft Zijne Majesteit geen officieel geen persoonlijk geneesheer aangesteld.

Met betrekking tot de functie van heer Pellegrino zou ik dan aan willen voeren dat zijn aanwezigheid voor mij gewenst is, niet alleen als Heraut, maar tevens als notulist. Tot mijn spijt moeten ik bekennen zelf niet het geschrift machtig te zijn.

Tevens zou ik willen voorstellen om heer Pellegrino verantwoordelijk te maken voor de algehele moreel in Hawkspire vanuit zijn kunnen als bard. Let wel, het zal gaan om moreel en niet moraal, daar zijn onze meningen duidelijk over verdeeld.
Veranci Fonseca da Cruz
Jonker van het huis Moreira da Neve
Raadslid en Adviseur van Zijne Koninklijke Hoogheid Davion aangaande volksgezondheid.

Pellegrino
Berichten: 64
Lid geworden op: 25-10-2011 13:46

Bericht door Pellegrino » 03-11-2011 10:29

Ondanks dat u het schrift niet machtig bent, bent u wel vaardig in subtiele semantische verschillen heer Veranci. Mijn complimenten.

Vanuit moreel oogpunt lijkt het me op dit moment niet verstandig om onnodige wijzigingen in de samenstelling van de raad te maken.
Ik verwacht namelijk dat het volk dat (terecht) zal herkennen als een overmaat aan bureaucratie, zonder de gewenste daadkracht waar ik eerder deze week al uiting aan heb gegeven.

Ik ben het met broeder Isaak eens dat ieder van de leden van de raad gemachtigd moet zijn, en volgens mij ook is, om onafhankelijk beslissingen te nemen op zijn of haar vakgebied. Het nadeel van een democratie is per slot van rekening dat mijn onwetendheid even zwaar weegt als uw expertise. Een belachelijke manier om een land te besturen.

Voor zaken van algemeen belang, zoals de vraag: hoe pakken we de raaf aan, is een gezamelijke aanpak denk ik toch wel belangrijk. Dan is een raadsvergadering, of zelfs een volksvergadering, niet ondenkbaar. De ervaring leert echter dat de avonturiers die Hawkspire bevolken zelden zitten te wachten op vergaderingen...

Daarbovenop, en juist om daarop in te spelen, komt volgens mij de verplichting voor de leden van de raad om het volk te betrekken in haar beslissingen. Niet door vergaderingen, maar door het inroepen van concrete hulp bij de verschillende avonturiers. Als er iets gedaan moet worden, doe het dan niet zelf! Zoek een avonturier met de juiste vaardigheden en vraag die! En pas daarbij op voor vriendjespolitiek, natuurlijk (waarbij ik ook de hand in eigen boezem steek, hoewel mijn familie zich langzaamaan over de verschillende continenten aan het verspreiden is).


Als hij uitgesproken is kijkt Pelle ongeduldig om zich heen. Hij zoekt met zijn ogen het uurwerk op de marktplaats.
Old love, new love, I might even sell you true love...

Plaats reactie